Verschil tussen speeltoestel en speelaanleiding

Een speeltoestel is:

Volgens de NEN 1176 zijn speeltoestellen:
Toestellen en structuren, met inbegrip van componenten en constructieve onderdelen, waarmee of waarop kinderen binnen of buiten kunnen spelen, individueel of gezamenlijk, volgens hun eigen spelregels of beweegredenen, die altijd kunnen worden gewijzigd. Speeltoestellen in de openbare ruimte moeten voldoen aan het WAS (behalve die voor therapeutische en didactische doeleinden niet).  De meest gebruikte manier hiervoor is om het toestel te laten keuren door een AKI volgens de NEN 1176 normen.

TIP: In de praktijk kan een speeltoestel veel meer zijn dan bijvoorbeeld alleen een schommel. Je kan een complete heuvel met 3 rioolbuizen en glijbaan bestempelen als 1 speeltoestel, dit noem je dan bijvoorbeeld 'speelheuvel'. Hierbij moet het wel als 1 toestel of een cluster van toestellen beschouwd kunnen worden, dwz dat ze in verbinding staan met elkaar. Dat scheelt je in keuringskosten en je hoeft maar 1x een technisch dossier te maken.

Een speelaanleiding is:

Een speelaanleiding moet hoeft niet gekeurd te worden. Daarbij kan je denken aan een wilgenhut of wilgentunnel, maar ook een trappetje van boomstammen, of meubilair zoals een picknicktafel. In de praktijk laat Speelnatuur veel zaken meenemen in de keuring, maar het kan veel kosten schelen als het niet hoeft.  Je moet natuurlijk wel gewoon je gezond verstand gebruiken en kijken of het veilig te gebruiken is.

Het maakt ook nog uit waar een object staat. Een kunstwerk op een openbaar plein bijvoorbeeld is niet bedoeld om op te spelen en hoeft dan ook niet gekeurd te worden. Staat datzelfde kunstwerk in een speeltuin dan moet het waarschijnlijk wel gekeurd worden.

Met behulp van het volgende stroomschema wordt bepaald of iets een speeltoestel of een speelaanleiding is en daarmee weet je of een object gekeurd moet worden:

speeltoestel of speelaanleiding

Vraag je eerst af of  het een constructie is, zijn er zaken aan elkaar bevestigd? Dan is het een constructie. Waarbij wilgentakken die aan elkaar worden gebonden weer niet als constructie beschouwd worden, maar als natuur. Behalve als je het op een berg plaatst met een rioolbuis, dan is het onderdeel van dat toestel en dan wordt het wel beschouwd als speeltoestel. (Overigens is dat geen goed idee want het werd afgekeurd, omdat er beknellingsgevaar was).

Er zijn vaak vragen over wat er bedoeld wordt met alleen mens- of zwaartekracht. Dat betekent dat je niet kan voortbewegen door middel van elektriciteit, want dan is het geen speeltoestel, en valt het onder een andere categorie.

Het is dus een 'hangt ervan af geval' of iets gekeurd moet worden of niet. Kom je er niet uit, dan is het handig om een AKI een opdracht te geven, dan denken ze graag met je mee.

Voor hoveniers en andere bouwers is het trouwens aan te raden om een cursus te doen, zodat je goed weet waar je mee bezig bent, want de bouwer is altijd aansprakelijk bij eventuele ongelukken.

En nog een laatste tip: als er iets aan een speeltoestel aangepast wordt, stel je bouwt aan een klimtoestel wat extra palen met balanceertouwen, dan moet het hele toestel opnieuw gekeurd worden. Zet je bijvoorbeeld alleen wat extra stapstammen ernaartoe, dan hoeft dat niet. Staan die echter in de valruimte dan moet het weer wel gekeurd te worden. Het blijft toch een beetje ingewikkeld.... 

Ward
Door

Ward

op 16 May 2023

vraag: In de laatste alinea wordt er gesteld; 'Zet je er bijvoorbeeld alleen wat extra stapstammen naartoe, dan hoeft dat niet'. Echter klopt dit wel? Volgens mij staan er andere speeltoestellen, en dan is het antwoord ja. ben benieuwd naar het antwoord!

Suzanne van Ginneken
Door

Suzanne van Ginneken

op 19 May 2023

Hi Ward, bedankt voor je goede vraag. Ik heb een praktijkgeval gehad een aantal jaar geleden waarbij dit zo verliep. Het is altijd verstandig om het na te vragen bij een AKI of dit nog steeds zo is. De normen worden regelmatig aangepast en ook de interpretatie ervan kan anders zijn dan in het verleden het geval was.

Hilde Prins
Door

Hilde Prins

op 19 Nov 2023

Is een omgevallen 165 jarige kastanje in een park een speelaanleiding of een speelvoorziening? Bij ons in de gemeente wordt een omgevallen dikke boom zo snel mogelijk weggehaald want hij voldoet volgens de gemeente niet aan de WAS wet speeltoestellen.

Jeroen Bos Keurmerkinstituut
Door

Jeroen Bos Keurmerkinstituut

op 19 Nov 2023

Een omgevallen boom is een omgevallen boom, en niet meer dan dat. Je kan niet alles dat omgevallen is als speeltoestel bestemmelen. Echter, als de boom continu bespeeld wordt en de gemeente heeft er weet van dient deze mogelijk actie te moeten nemen.

Hilde Prins
Door

Hilde Prins

op 22 Nov 2023

Dank voor de reactie. Is het plaatsen van een bord voldoende met de mededeling dat het geen speelvoorziening is en spelen op eigen risico gebeurd Nog mooier als er eerst wat over de oude boom wordt verteld op het bord

Hilde Prins
Door

Hilde Prins

op 22 Nov 2023

Dank voor de reactie. Is het plaatsen van een bord voldoende met de mededeling dat het geen speelvoorziening is en spelen op eigen risico gebeurd. Nog mooier als er eerst wat over de oude boom wordt verteld op het bord

Reactie plaatsen