arrow_drop_up arrow_drop_down

onze inclusieve speeltuinen

waar alle kinderen samen kunnen spelen

wat is een samenspeeltuin?

Veel speeltuinen hebben fysieke barrières waardoor je er niet kan spelen als je bijvoorbeeld in een rolstoel zit.
Denk aan ondergronden van zand of een grote rand om de zandbak. Dat betekent dat je niet samen met je vriendjes kan spelen.

Een samenspeeltuin is een inclusieve speeltuin.

Maar een samenspeeltuin gaat over meer dan alleen er kunnen komen met een rolstoel.
Er zijn veel verschillende kinderen met verschillende beperkingen.
Wat voor de één een leuke uitdaging is, is voor de ander een onneembare hindernis.
De traditionele speeltoestellen voldoen niet aan de speelwensen van deze kinderen.

Daarom ontwerpen wij unieke samenspeeltuinen én speelobjecten, zodat iedereen weer samen kan spelen.

Ook deden wij een samenspeelbelofte, je leest er meer over op deze blog.

null

wat is een samenspeeltuin?

Veel speeltuinen hebben fysieke barrières waardoor je er niet kan spelen als je bijvoorbeeld in een rolstoel zit.
Dat betekent dat je niet samen
met je vriendjes kan spelen.

Een samenspeeltuin is een inclusieve speeltuin.

Maar een samenspeeltuin gaat over meer dan alleen er kunnen komen met een rolstoel. Er zijn veel verschillende kinderen met verschillende beperkingen. En wat voor de één een leuke uitdaging is, is voor de ander een onneembare hindernis. 


De traditionele speeltoestellen voldoen niet aan de speelwensen van deze kinderen.

Daarom ontwerpen wij unieke
samenspeeltuinen én speelobjecten,
zodat iedereen weer samen kan spelen.

Ook deden wij een samenspeelbelofte,
je leest er meer over op deze blog.

enkele voorbeelden van onze projecten ter inspiratie:

Speeltuinvereniging Kloosterplantsoen in IJsselstein:

'Een samenspeeltuin   waar kinderen met en zonder beperking elkaar kunnen ontmoeten', dat was de wens van het bestuur.

En dat is gelukt! Het is er altijd druk, kleine kinderen, jongeren, opa's en oma's iedereen vindt elkaar in de speeltuin.
Technisch gezien was het een uitdaging omdat er strenge eisen waren, vanwege het archeologische Cisterciënzer klooster dat er onder de grond ligt. Door met lichte mergelblokken het klooster na te bouwen, is er een 'speel-ruïne' ontstaan, waarop je kan freerunnen, klimmen en spelen met zand en water. Door de super goede tips van kinderen van de Speeltuinbende is deze samenspeeltuin nu leuk voor iedereen!

wil je ook een samenspeeltuin?

Neem dan contact met ons op:

wil je ook een samenspeeltuin?

Neem dan contact met ons op:

'Deze speeltuin is echt een aanwinst voor IJsselstein, het is een pareltje'!.

Burgemeester IJsselstein P. van den Brink

Natuurspeeltuin de Dwarstuin in Leiderdorp:

De bestaande natuurspeeltuin was niet geschikt voor kinderen met een beperking en omdat deze kinderen over het algemeen minder buiten komen dan kinderen zonder beperking besloot St. Nadja om daar wat aan te doen. Er is een ontdekbos ontworpen, met daarin een zintuigenpad, waar je dingen kan ruiken, voelen, praten op afstand en je kan de eetbare planten proberen. Ook zijn er instrumenten om muziek mee te maken. Het strandje, de pomp met goten en de vuurplek zijn voor iedereen bruikbaar om fijn samen te kunnen spelen.

Ronald McDonald Kindervallei in Valkenburg:

Een inclusieve speeltuin passend bij de bijzondere architectuur van Hundertwasser, daar zocht het bestuur van de Kindervallei een goede ontwerper voor. En laat de stijl van dit prachtige gebouw nu precies aansluiten bij onze kernwaarden: 

'veel natuur, alles schots en scheef,  kleur en bruikbaar voor iedereen'

Heb jij een beperking of ben je het ‘brusje’? Als je samen speelt vergeet je dit dankzij de speelelementen die Suzanne heeft ontworpen en geschikt zijn voor beiden. 


 Dan speel je niet naast elkaar maar mét elkaar! 


Suzanne bewijst dat speeltoestellen voor kinderen met een beperking ook mooi en uitdagend kunnen zijn. VEEL LOF en dank voor de prachtige en deskundige samenwerking! 

Thea Coolen, Managing director Kindervallei

Korte vlietschool in Leiden:

De Korte vliet school is een ZMLK school waar niet veel werd  gespeeld op het oude, kale plein. De kinderen hingen of liepen een beetje rond. Er was te weinig prikkeling en uitdaging te vinden, waardoor veel kinderen niet tot spel kwamen.


En wat een verandering was het nieuwe groene plein! Er bleken veel minder conflicten te zijn en de kinderen hebben nu zoveel mogelijkheden om te spelen, met zelfs een heerlijke snoezeltuin.

onze visie op inclusief spelen:


Samen spelen = basisvoorwaarde


Natuurspeeltuinen zo ontwerpen dat je niet merkt dat ze aangepast zijn, of nog beter dat het zelfs leuker is als je in een rolstoel zit.

Dat is wat wij willen!

Om dat te bereiken hanteren wij o.a. de volgende principes:

> de leukste speelelementen bruikbaar voor iedereen

> niet werken volgens out-dated handboeken, maar kijken naar en overleggen met de gebruikers. Het is een vak in ontwikkeling, ook wij leren nog steeds op dit gebied.
> 'aangepaste' speelelementen centraal plaatsen, zodat samen spelen vanzelf gaat. Dus geen stigmatiserend zandtafeltje in een hoekje, maar lekker centraal, zodat de andere kinderen eromheen spelen. Op de foto hiernaast is een goed voorbeeld te zien.

meer lezen over 

onze visie op spelen?

wil je dit ook?

of een enthousiaste lezing over dit onderwerp?