Wie bepaalt hoe groot schoolpleinen zijn?
11 november 2022 
2 min. leestijd

Wie bepaalt hoe groot schoolpleinen zijn?

Een andere wereld….
Soms zit je zo in je eigen bubbel, dat je vergeet dat er ook andere bubbels zijn. Dat hebben Anneke Rodenburg van Tuin en vlinder en ik ervaren tijdens onze deelname aan het Duurzame &gezonde scholen congres in Zwolle op 9 november. Wij gaven daar een workshop met het thema 'Multifunctioneel gebruik van een groen schoolplein'.

Het publiek
Ik bleek er vrijwel niemand te kennen. En dat is interessant, want ik loop toch al een aardige tijd rond in het wereldje van de groene schoolpleinen. Er bleken schoolbesturen, projectontwikkelaars, een aantal gemeentes en vooral leveranciers van luchtverversingssystemen te zijn, op een paar architecten en wat verdwaalde types zoals wij na 😉.

Het hele congres ging vooral over hoe het gebouw gezonder kan worden, lees: meer ventilatie- en luchtzuiverings- en zonweringsystemen en zonwering. Er waren veel deskundige mensen die alles weten van wat een schoolgebouw kost, maar het schoolplein krijgt daarbij vrijwel geen aandacht. Dat komt pas aan de beurt als de nieuwbouw klaar is en dan is meestal het budget vrijwel op.

Een leuke workshop volgde ik bij www.mevrouwmeijer.nu zij pleiten voor behoud van oude gebouwen om die te transformeren naar een mooiere, duurzamere plek en zij zeggen daarin ook de omgeving van de school mee te nemen (al zie ik daar niet veel van op de site). Al met al toch een prettige uitzondering op dit congres.

Onze workshop
In de kennismaking van de deelnemers aan onze workshop bleek al snel dat mensen vooral vragen hadden over de bekende onderwerpen; veiligheid, participatie, modder in de school etc. Ik had de indruk dat er weinig kennis was over groene schoolpleinen. We hebben ze veel informatie en inspirerende voorbeelden kunnen geven. Ook waren er veel vragen over het onderhoud van groene schoolpleinen. Gelukkig is daar inmiddels een goede training voor ontwikkeld door Springzaad.

Anneke vertelde ook over het multifunctionele groene plein van Entrea Lindenhout in Apeldoorn. Dit wordt niet alleen gebruikt door de school, maar ook door diverse zorgverleners zoals maatschappelijk werk, fysiotherapie, enz. Een mooi concept dat zeker navolging verdient.

Daarna ben ik aan het netwerken geslagen, een praatje hier en daar en ik ben op zoek gegaan naar het antwoord op de vraag:

Hoe veranderen we de VNG verordening waarin staat dat er 3m2/kind moet zijn met een maximum van 600m2 (ongeacht hoeveel kinderen er op school zitten)? Dat is naar mijn idee namelijk de basis van veel problemen met  te hoge speeldruk; de schoolpleinen in Nederland zijn vaak veel te klein!

Bijzonder ook weer dat ik er niet echt achter ben gekomen waar je moet zijn voor zo’n aanpassing. Iedereen neemt deze regels over, maar te weinig partijen vragen zich af of dat een goed idee is.  Iedereen die ik daar sprak was van mening dat het aanpassen ervan ingewikkeld en moeilijk zou zijn. Dat triggert mij dan toch wel om er juist iets mee te willen gaan doen.

Aan het einde van de afsluitende plenaire bijeenkomst werd de vraag gesteld of er nog belangrijke zaken waren die niet aan bod waren gekomen op het congres. Toen ben ik toch maar even opgestaan….

Over de schrijver
Bomen klimmen, hutten bouwen, ik groeide op in Boskoop en was altijd buiten te vinden. Ook later tijdens mijn studie Industrieel ontwerpen aan de TU Delft bleef ik geïnteresseerd in spelen. Zo specialiseerde ik mij in het ontwerpen van producten voor kinderen. In 1996 ben ik onder eigen naam met mijn ontwerpstudio begonnen. Hierin ontwierp ik speeltuinen met natuur en fantasie.In 2011 heb ik Speelnatuur opgericht om voor iedereen het natuurlijk spelen bereikbaar te maken. Want ik ben pas tevreden als elk kind kan spelen in de natuur, weer vies mag worden in de modder en met rode wangen thuis komt om verwonderd een mooi rupsje te laten zien.Eindelijk weet ik wat ik later wil worden als ik groot ben:een 'Verwonderaar!'
Reactie plaatsen