Een kind ziet een jungle met spannende monsters die verslagen moeten worden.
Jij ziet een klein waterstroompje met wat modder en je denkt aan vieze kleren.
Een kind ziet een woeste rivier met krokodillen en springt er dapper overheen.
Wil je ook zien wat kinderen zien?
Jij ziet wat bosjes,
een beetje een verwilderde boel
en jij denkt aan onkruid wieden.
Een kind ziet een jungle met spannende monsters die verslagen moeten worden.
Jij ziet een klein waterstroompje met wat modder en je denkt aan vieze kleren.
Een kind ziet een woeste rivier met krokodillen en springt er dapper overheen.
ook zien wat kinderen zien?
‘Geef kinderen planken en ze zullen er een hut van bouwen.
Geef je ze een hut, dan zullen ze er planken van maken.’
Tony Anderfuhren (CH)
‘Geef kinderen planken en ze zullen er een hut van bouwen.
Geef je ze een hut, dan zullen ze er planken van maken.’
Tony Anderfuhren (CH)
'Los materiaal uit de natuur heeft de grootste speelwaarde'
dat is helaas vaak belangrijker
dan speelwaarde....
of speelwaarde?
en dat kan ook anders!
dat 1 op 7 kinderen nooit buiten speelt?
ja, dat is schrikken...
ja, dat is schrikken...
Uit diverse onderzoeken van onder andere de VU
blijkt dat er veel belemmeringen zijn:
► er is niks leuks of te weinig te doen buiten
► natuur is ver weg, het kind kan er niet alleen heen
► sociale angst, kinderen mogen niet meer alleen weg
► ze hebben het te druk met clubjes en huiswerk
► er is niemand buiten om mee te spelen
► gamen is leuker
Uit onderzoeken van de VU blijkt dat er veel belemmeringen zijn:
► er is niks leuks of te weinig te doen buiten
► natuur is te ver weg,
► kinderen mogen niet meer alleen weg
► ze hebben het te druk
► gamen is leuker
► spelen = leren
► spelen = bewegen = gezond
► spelen leert je concentreren
► spelen is goed voor sociale vaardigheden
samenwerken en verzinnen