Een educatief groen schoolplein, de ideale combinatie van spelen én leren.
29 mei 2020 
1 min. leestijd

Een educatief groen schoolplein, de ideale combinatie van spelen én leren.

Leren en spelen tegelijk, kan dat samen gaan? Ja, op een groen schoolplein gaat dat bijna vanzelf.

Op de Mozaïek school in Dordrecht werken de kinderen volgens een bijzonder, zelf ontwikkeld binnen/buitensysteem. De kinderen werken in hun eigen tempo aan verschillende opdrachten en volgen bepaalde thema’s die corresponderen met de seizoenen. De kinderen kiezen zelf een fijne plek uit om aan hun taken te werken, dat kan binnen maar dus ook buiten. Daar hoort natuurlijk een groen buiten-speel-leerplein bij! Zo vormt de nieuwe, net opgeleverde, groene buitenruimte een mooie uitbreiding van het leslokaal. Een uniek plein omdat het niet als speelplein is ingericht maar als educatief leerplein. Lekker buiten werken, ook ideaal in corona-tijd.

 

Werkplekken op het groene schoolplein

Op het plein zijn diverse werkplekken gemaakt zodat de kinderen lekker buiten aan de slag kunnen.

Dit kan individueel aan kleine werkplekken en statafels of gezamenlijk in bijvoorbeeld de zitkring. Kinderen kunnen steeds hun eigen plek en omgeving kiezen. Dus bijvoorbeeld lekker in de zon of juist in de schaduw. En er valt een hoop te ontdekken: stevige dammen bouwen bij de waterloop, wortels eten uit de moestuinbak, appels uit de fruitboomgaard of samen beestjes zoeken in de paddenpoel.

Een groen schoolplein: veel dierenleven

Nog voordat de kinderen het nieuwe plein hebben kunnen bewonderen had een volk aardhommels zijn intrek al genomen. Voor het aanleggen van de waterloop was extra klei toegepast om het water de goede kant op te leiden. De aardhommels hebben hier hun nest in gemaakt, door gangetjes te graven in de klei. Deze gangen kunnen soms wel een lengte van 1,5 m hebben. Hommelnesten en spelende kinderen klinkt misschien niet als de ideale combinatie. Maar de aardhommels steken niet en des te leuker is het als je bedenkt dat dit een educatief plein is. De kinderen kunnen de hardwerkende en steeds uitvliegende hommels uitgebreid bekijken.

Fijn gevoel vind ik het, om steeds met de aanleg van een nieuw plein te kunnen bijdragen aan vergroening en biodiversiteit!

We wensen de kinderen en de aardhommels veel plezier met hun nieuwe plein!

Ontwerp: Fanni Tesselhoff ism Speelnatuur
Aanleg: Ilja Toornvliet, De Stadstuinier

 

Over de schrijver
Voor mijn afstudeeropdracht koos ik een voetgangersgebied tussen station en stad. Het intrigeerde me dat we alles steeds sneller en efficiënter willen doen naarmate we ouder worden. Niet meer heerlijk ronddwalen zoals kinderen dat doen, maar vaak kiezen voor de kortste route. De manier waarop kinderen zich bewegen werd mijn uitgangspunt. Ik wilde laten zien dat een omweg soms meer te bieden heeft en maakte een ontwerp met een efficiënte route en een route om te kunnen dwalen. Dat is precies wat ik in mijn projecten wil terug wil zien; verrassende plekken om te dwalen en te ontdekken, waar tijd niet van belang is. Plekken creëren waarin kinderen de ruimte krijgen om hun eigen spel te bedenken en zich te ontwikkelen. Je kan van te voren van alles verzinnen en ontwerpen, maar kinderen zijn zo creatief dat er altijd weer nieuwe verrassende dingen ontstaan. Erg leuk om dat te zien. Zo blijf ik ook zelf steeds weer ontdekken! Een mooi compliment dat ik ooit kreeg bij de oplevering van een schoolplein was “Zo jammer dat ik geen kind meer ben, dan zou ik hier de hele dag willen spelen”. Dat is naar mijn idee nou net de essentie, het zou namelijk nooit moeten stoppen!
Reactie plaatsen